2012-09-24
Kedves Szülők! Köszöntjük önöket abból az alkalomból, hogy gyermekeik megkezdték a tanévet. Bizonyára érzik és nem kis szorongással élik meg, hogy kezdetét veszi egy munkával, kötelességgel járó idoszak, ami sok- sok probléma, félelem forrása is lehet gyermekeknek, szüloknek egyaránt. Mindannyian oszintén akarjuk, hogy ne így legyen! Levelünk egyik célja épen az, hogy az iskolával való találkozás minden gyermek számára örömforrássá váljék. A másik, nem titkolt szándékunk az, hogy segíto partnerként lehessünk Önök mellett. Amikor a szüloi ház néhány fontos tennivalóit számba véve tanácsokat fogalmazunk meg, azzal a szilárd meggyozodéssel tesszük, hogy Önök készek az iskolával való együttmuködésre. Felelosséget éreznek gyermekük közeli és távoli jövojéért. Tapasztaljuk, hogy az iskolaév kezdését a gyermekek különbözoképpen élik meg. Vannak, akiknél ez teljesen zökkenomentes, vannak azonban olyanok, akiknél a megváltozott körülmények komoly problémát okoznak /pl. nyugtalan alvás, túlzott fáradékonyság, emésztési zavarok, gyomor- és fejfájás, stb./. A meleg, támogató, buzdító családi légkörbol jövo gyermekeknél ritkábban tapasztalhatóak ezek a tünetek. Ok azok, akik lelkesedéssel vesznek részt az órai munkában, hogy azzal is örömet szerezhessenek szüleiknek, tanítójuknak. Kérjük tehát, legyenek segítségükre abban, hogy minél több ilyen kisiskolás legyen. Otthon is munkálkodjanak azon, hogy rokonszenv alakuljon ki az iskola, a gyermek és a nevelo között. Fontos, hogy a család minden megnyilatkozása azt érzékeltesse, hogy a felnottek is nagyra értékelik az iskolát és az ott folyó munkát. Az a kisiskolás ugyanis, aki a felnottek meggondolatlan kijelentései alapján „túl nehéznek” tartja az iskolát, az nagy valószínuséggel tanulási nehézségekkel fog küzdeni már az elso hetekben. A tanulási kedvetlenség, az iskolától való félelem ebben az életszakaszban végzetes lehet. A kezdeti nehézségek láttán mindig a dicséret oldaláról közelítsenek gyermekükhöz, mert ez iránt nem válik közömbössé. Az állandó szidással szemben viszont védekezik és egy ido után nem érdekli, hogy mit mondanak a szülei. Ekkor folyamodnak többen a legrosszabbhoz, a veréshez. Kérjük, ne tegyék! Ezzel szétrombolnák a gyermekhez fuzodo kapcsolatukat és a problémát sem oldaná meg. Nem közömbös az sem, hogy milyenek a tanulás külso feltételei. Jó, ha van a lakásban egy állandó, elkülönített szobarész, amely csak az övé. Ezt aztán kedvére alakítgathatja, rendezgetheti. Az sem baj, hogy nincs mindig kínos rend ebben a kuckóban. A lényeg az, hogy kedvvel végzett zavartalan tanulásra késztessen. A megfelelo megvilágítás, a testméretekhez illo bútor, a kellemes homérséklet mind a jóízu tanulás feltételei. Gyakori szüloi probléma az együtt tanulás és a segítségnyújtás mértékének a kérdése. A cél az önálló tanulás mielobbi elérése, de azt tanácsoljuk, hogy kezdetben tartózkodjanak abban a helyiségben, ahol a gyermek tanul, hogy szükség esetén segítséget kérhessen. A napközi otthonos gyermek megtanulja a leckéjét az iskolában. Ne hagyják azonban oket sem magukra. Minden nap keressék meg annak a lehetoségét, hogy beszélgessenek az iskolában történtekrol, tanultakról. Szeretnénk felhívni a figyelmüket a tanulási siker változékonyságára. A tanév folyamán ugyanis ez nem mindig felfelé ívelo. Vannak olyan idoszakok, amikor a teljesítményben visszaesés mutatkozik. Ilyenkor a barátságos biztatás csodát muvelhet. Idot kell szakítani arra, hogy értheto módon elmagyarázzuk neki, mi okozta eredménytelenségét és az hogyan küszöbölheto ki. A védettség érzésére ezekben a napokban nagy szüksége van a gyermeknek. Kulcskérdés a pihenés biztosítása is. A kialvatlan gyermek túlzott mozgékonyságával, fegyelmezetlenségével hívja fel magára a figyelmet az iskolában. Az álmos gyermek nem tud figyelni, aludjon naponta 10- 11 órát. Bizonyára tudják, hogy a sikeres tanulás egyik feltétele a kielégíto és célszeru táplálkozás. Számos gyermek mégis reggeli nélkül jön az iskolába. Az éhes gyermek nem tud figyelni, az alultápláltság a tanulási képesség károsodásához vezet. Végezetül engedjenek meg egy kérdést. Ismerik Önök eléggé saját gyermeküket? Kérjük, vegyék komolyan ezt a kérdést, mert a túlzott szüloi elvárások, követelménytámasztások lelki összeroppanással járó feszültséget idéznek elo. Ha úgy érzik, hogy valami nincs rendben gyermekük fejlodésében, forduljanak szakemberhez. Alvászavarok, éjszakai bepisilés, fokozott iskolai szorongás, hirtelen teljesítményromlás esetében a Családsegíto Központ és Gyermekjóléti Szolgálat szakemberei állnak a rendelkezésükre. Gyakran már egy beszélgetéssel is tisztázható a jelentkezo problémák eredete és megoldási módja. Kívánjuk, hogy az iskolakezdés és folytatás minden gyermek számára örömteli, sikerekben gazdag legyen. Felcsút Község Önkormányzata nevében tisztelettel: Dr. Petrin László körjegyzo